„POZNAJEMY OTACZAJĄCY ŚWIAT ZMYSŁAMI”
"NIE MA NIC W UMYŚLE, CZEGO BY PRZEDTEM NIE BYŁO W ZMYSŁACH"
Arystoteles
Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu dziecka. Wiek dziecięcy jest najlepszy do odkrywania i zgłębiania tajników otaczającego świata. Dzieci czerpią wiele radości z poszukiwania, eksperymentów, obserwacji, doświadczania. Wg. Joanny Białobrzeskiej nauka przez zabawę jest najlepszą metodą przyswajania przez dzieci wiedzy i nowych umiejętności. Dzięki zabawie dzieci uruchamiają swoją wyobraźnię, uczą się kreatywności, a co najważniejsze wykorzystują zmysły do odkrywania świata, tym samym ucząc się i rozumiejąc coraz więcej.
Zmysły pozwalają dzieciom doświadczać świat poprzez różne faktury, smaki (słony/kwaśny/słodki/gorzki), zapachy, ale również oglądanie i słuchanie różnych odgłosów.
Zmysły pozwalają dzieciom doświadczać świat poprzez różne faktury, smaki (słony/kwaśny/słodki/gorzki), zapachy, ale również oglądanie i słuchanie różnych odgłosów.
Możemy wyróżnić zmysły:
- dotyku;
- wzroku;
- smaku;
- węchu;
- słuchu.
- zmysł przedsionkowy;
- zmysł propriocepcji;
- zmysł interocepcji, czyli narządów wewnętrznych;
Zmysły bliższe powstają w okresie prenatalnym i towarzyszą człowiekowi do końca życia. Zadaniem zmysłów bliższych jest odbieranie bodźców dochodzących z wewnątrz organizmu. Zmysły te odpowiadają za właściwe zrozumienie i odbieranie organizmu. Ich prawidłowe funkcjonowanie przyczynia się do osiągania przez dziecko celów w odpowiednim czasie.
Każdy ze zmysłów odgrywa ważną rolę w codziennym życiu i funkcjonowaniu dzieci, a ich ścisła współpraca sprawia, że tworzą one jeden układ narządów zmysłów.
Dzięki integracji wrażeń płynących z poszczególnych zmysłów i otoczenia docierają one do mózgu, którego zadaniem jest: rejestracja, rozpoznanie, interpretacja, segregacja, łączenie ze sobą informacji z poprzednich doświadczeń, po to, by mogły zostać wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.
Dzięki Integracji Sensorycznej możemy prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe. Sensoryka to poznawanie świata i otaczającej nas rzeczywistości wszystkim zmysłami. To zabawa, doświadczanie w swobodny sposób, który umożliwia dziecku dotykanie, smakowanie, wąchanie, słuchanie. Cały świat, który nas otacza jest dla dziecka ogromnym placem zabaw i miejscem testowania i odkrywania.
Mając świadomość tego, że zmysły są ważnym elementem pozwalającym dzieciom uczyć się i poznawać otaczający ich świat, a zaburzenia integracji sensorycznej coraz częściej dotykają maluchy, postanowiłyśmy opracować i zrealizować z dziećmi projekt edukacyjny, który pozwoli Nam zgłębiać to zagadnienie, a naszym wychowankom lepiej się rozwijać.
Projekt będzie realizowany w trakcie: zajęć edukacyjnych, aktywności porannej i popołudniowej oraz spacerów i wyjść do lasu.
Każdy ze zmysłów odgrywa ważną rolę w codziennym życiu i funkcjonowaniu dzieci, a ich ścisła współpraca sprawia, że tworzą one jeden układ narządów zmysłów.
Dzięki integracji wrażeń płynących z poszczególnych zmysłów i otoczenia docierają one do mózgu, którego zadaniem jest: rejestracja, rozpoznanie, interpretacja, segregacja, łączenie ze sobą informacji z poprzednich doświadczeń, po to, by mogły zostać wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.
Dzięki Integracji Sensorycznej możemy prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe. Sensoryka to poznawanie świata i otaczającej nas rzeczywistości wszystkim zmysłami. To zabawa, doświadczanie w swobodny sposób, który umożliwia dziecku dotykanie, smakowanie, wąchanie, słuchanie. Cały świat, który nas otacza jest dla dziecka ogromnym placem zabaw i miejscem testowania i odkrywania.
Mając świadomość tego, że zmysły są ważnym elementem pozwalającym dzieciom uczyć się i poznawać otaczający ich świat, a zaburzenia integracji sensorycznej coraz częściej dotykają maluchy, postanowiłyśmy opracować i zrealizować z dziećmi projekt edukacyjny, który pozwoli Nam zgłębiać to zagadnienie, a naszym wychowankom lepiej się rozwijać.
Projekt będzie realizowany w trakcie: zajęć edukacyjnych, aktywności porannej i popołudniowej oraz spacerów i wyjść do lasu.
Cele projektu:
- próba zaspokojenia ciekawości otaczającego świata, poprzez obserwowanie;
- poszerzanie zasobu doświadczeń;
- eksperymentowanie i obserwowanie;
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- rozwijanie spostrzegawczości;
- rozwijanie kreatywności;
- rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy;
- rozwijanie pamięci;
- aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach usprawniających koordynację wzrokowo - ruchowo –słuchową;
- nabywanie różnorodnych doświadczeń dotykowych (ciepło -zimno, sucho-mokro, szorstko-gładko itp.);
- doskonalenie motoryki małej i dużej;
- doświadczanie różnych zapachów;
- określanie smaków i nabywanie umiejętności różnicowania smaku;
- eksperymentowanie z różnymi masami plastycznymi, a także produktami wykorzystywanymi w każdej kuchni: makaron, mąka, kasza, ryż;
- poznawanie różnych faktur;
- utrwalenie kolorów w języku polskim i angielskim;
- nauka wspólnego działania i zabawy.
- ćwiczenie chwytu pęsetowego,
- ćwiczenie koncentracji
- udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki
- pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka;
- stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji ruchowej;
- rozwijanie u dzieci poczucia rytmu i słuchu muzycznego.
- wzbogacanie wiedzy dzieci na temat budowy ciała ze szczególnym uwzględnieniem narządów zmysłów;
- wyciszenie i umiejętność relaksowania się;
- uświadomienie dzieciom znaczenia zmysłów dla człowieka;
- wyciszenie negatywnych emocji i rozwijanie u dzieci wrażliwości oraz zwiększenie poczucia własnej wartości;
- elementy metody Joanny Białobrzeskiej;
- elementy metody Marii Montessori;
- elementy metody Weroniki Sherborne;
- techniki relaksacyjne Jacobsona Schultza;
- elementy Sensoplastyki;
- metody Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej.
REALIZACJA PROJEKTU
1) DOTYK
- stworzenie w sali kącika sensorycznego
- masy plastyczne
- malowanie farbami na folii
- zabawy kaszą, ryżem, makaronem etc., przesypywanie, barwienie
- doświadczanie termiczne (zabawy z lodem)
- woreczki i butelki sensoryczne
- wierszyki masażyki
- malowanie za pomocą balona, folii bąbelkowej, gąbki, folii aluminiowej
- dotykanie i poznawanie różnych faktur
- sadzenie wiosennego „ogródka”
- wspólne stworzenie ścieżki sensorycznej
- zabawa ze spinaczami (ćwiczenia paluszków i mięśni nadgarstka)
- próbowanie różnych warzyw i owoców;
- odróżnianie smaków: słodki i słony, gorzki i kwaśny
- przygotowanie jadalnych farb
- utrwalanie zapachu owoców i warzyw
- zapachowe buteleczki (olejki eteryczne)
- poznawanie zapachu ziół i przypraw
- tworzenie kolorowych butelek sensorycznych
- zabawy ze światłem
- kolorowy tydzień (utrwalanie kolorów w języku polskim i angielskim), każdy dzień to inny kolor ubrania
- wyjścia na spacer (dotykanie kory drzew, liści. Obserwacja zmieniającej się przyrody.
- segregowanie przedmiotów o tym samym kolorze
- zabawa w wyławianie kulek z pojemnika
- nawlekanie makaronu na sznureczek (koordynacja oko-ręka)
- zabawy instrumentami
- tworzenie prostych instrumentów (z folii aluminiowej, papieru)
- słuchanie muzyki klasycznej/rozrywkowej